Pakan rakentaminen
Voin sanoa suoraan että en ole mikään maailman paras pakanrakentaja mutta voin ohjata oikeaan suuntaan ja kertoa perusperiaatteet siihen.
Ensimmäinen asia mitä pitää miettiä kun lähtee rakentamaan pakkaa on sen voittokeino. Jos pakalle ei ole mietittynä voittokeinoa on se vain kasa sekalaisia kortteja jotka eivät yleensä toimi hyvin yhteen. Voittokeino ei ole yleensä jokin yksittäinen kortti vaan se että miten pakka luo paineen ja ja millaisilla korteilla se yrittää voittaa.
Seuraavaksi kannattaa miettiä että kuinka monta kutakin korttia pelaa ja pystyykö rakentamaan pakkaa tukevan landi pohjan. Esimerkiksi Fated Retribution ja Hornet Queen eivät luultavasti kuulu samaan pakkaan koska molemmissa hankala mana costi. Moniväriseen pakkaan Mana Confluence on erinomainen kortti koska se tuottaa juuri sitä manaa kuin haluaa.
Seuraavaksi voitaisiin hieman katsoa millaisella pakalla Pro Tour Khans of Tarkir Hawaii voitettiin. Eli Ari Lax voitti turnauksen Abzan Midrange dekillään ja kuten alhaalla näkyy on tässäkin pakassa useimpia kortteja enemmän kuin yhtä kappaletta. En käy läpi sideboard kortti valintoja koska niihin vaikuttaa liian moni asia käytäväksi läpi nopeasti. Jos haluat katsoa tarkemmin kortteja niin käythän vierailulla Gathererissa.
4 Courser of Kruphix - Yksi pelin parhaista 3cmc kretuista tällä hetkellä antaa suorittaa korttivalintaa, antaa hieman lisää lifeä ja harventaa pakkaa, myös yksi parhaista puolustus suunnan olioista 4 tougnessillaan. Helpottaa myös lifen maksamista pain landien käyttöön.
2 Elvish Mystic - Pakan heikoimpia korttivalintoja joissain hölmöissä käsissä auttaa pelaamaan 3cmc spellejä jo vuorolla kaksi.
4 Siege Rhino - Tällä hetkellä paras(?) 4cmc kortti. Aiheuttaa tullessaan peliin välittömästi 6 lifen vaikutuksen joka on valtava vaikutus kun saat vielä lisäksi 4/5 mörön.
4 Sylvan Carytiad - paras manan tuottaja ukko Standardissa. Hexproof joka tässä on sisäänrakennettuna auttaa selviämään monesta poistosta ja 3 toughness auttaa selviämään nopeiden aggro miesten blokkailusta.
2 Wingmate Roc - 6 poweria lennolla kenttään 5cmc miksi ei sellaisesta pitäisi? Kivana lisä lisää life gainiä.
Plainswalkerit(7):
2 Ajani, Mentor of Heroes - + abilityt auttavat erillaisissa tilanteissa, - ability sanoo melko selvästi you win the game ja siihen ei ole mahdoton päästä tällä pakalla.
3 Elspeth, Sun's Champion - +1 ability antaa halpaa lihaa tistiin, -3 tappaa kaikki ilkeän kokoiset oliot pöydältä ja omista olioista osuu vain Siege Rhinoon, -7 antaa yleensä keinon lethaliin hyökkäykseen tarvittaessa ja tekee +1 abilityn tekemistä ukoista jo kohtalaisen vaikuttavan kellon.
2 Sorin, Solemn Visitor - ei yleensä yksin ole hirmu vakuuttava mutta -2 jälkeen +1 tekee jo hurjia asioita yksinään, -6 ability on vaikuttava mutta siinä vaiheessa kun se on viable optio on peli yleensä jo ohi.
Spellit(13):
4 Abzan Charm - Charmit ovat yleensäkin hyviä, mutta tämä ei ole missään pelissä hyödytön joka on joidenkin charmien kohdalla erittäin todennäköistä. poisto kortin nosto ja ukon kasvatus ovat kaikki hyvin vaikuttavia abilityjä auttaa siege rhinoa tappamaan vastustajan rhinon jonka jälkeen lyöt vielä vakuuttavammin.
3 Hero's Downfall - Jo pitkään ollut standardin paras poisto. Tuhoaa kaikki plainswalkerit ja lähes jokaisen kretun.
4 Thoughtseize - Yksi pelin parhaista discard spelleistä. Saa vastustajan kädestä pois mitä haluaa. Nykyisessä Standardissa vielä vaikuttavampi kuin vanhassa.
2 Utter End - Instant nopeuden poisto mikä tehoaa mihin vaan.
Landit(24): Ländi valinnat ovat myös erittäin moni mutkaisia ja niitä täytyy kokeilla miten ne toimivat.
2 Caves of Koilos
3 Forest
2 Llanowar Wastes
1 Mana Confluence
2 Plains
4 Sandsteppe Citadel
4 Temple of Malady
1 Temple of Silence
1 Urborg, Tomb of Yawgmoth
4 Windswept Heath
Siinä hieman yksinkertaisia asioita pakan rakennuksesta ja lyhyttä analyysia korteista mitä Ari Lax pelasi Pro Tourin voittopakasta. lähes jokainen kortti vaikutti isosti peliin jo yksinäänkin.
Millaisia turnauksia pitäisi teidän mielestä pitää aloittelijoille ja mikä houkuttelisi uusia pelaajia kokeilemaan peliä?
Seuraavaksi voitaisiin hieman katsoa millaisella pakalla Pro Tour Khans of Tarkir Hawaii voitettiin. Eli Ari Lax voitti turnauksen Abzan Midrange dekillään ja kuten alhaalla näkyy on tässäkin pakassa useimpia kortteja enemmän kuin yhtä kappaletta. En käy läpi sideboard kortti valintoja koska niihin vaikuttaa liian moni asia käytäväksi läpi nopeasti. Jos haluat katsoa tarkemmin kortteja niin käythän vierailulla Gathererissa.
Main Deck:
Creaturet(16):4 Courser of Kruphix - Yksi pelin parhaista 3cmc kretuista tällä hetkellä antaa suorittaa korttivalintaa, antaa hieman lisää lifeä ja harventaa pakkaa, myös yksi parhaista puolustus suunnan olioista 4 tougnessillaan. Helpottaa myös lifen maksamista pain landien käyttöön.
2 Elvish Mystic - Pakan heikoimpia korttivalintoja joissain hölmöissä käsissä auttaa pelaamaan 3cmc spellejä jo vuorolla kaksi.
4 Siege Rhino - Tällä hetkellä paras(?) 4cmc kortti. Aiheuttaa tullessaan peliin välittömästi 6 lifen vaikutuksen joka on valtava vaikutus kun saat vielä lisäksi 4/5 mörön.
4 Sylvan Carytiad - paras manan tuottaja ukko Standardissa. Hexproof joka tässä on sisäänrakennettuna auttaa selviämään monesta poistosta ja 3 toughness auttaa selviämään nopeiden aggro miesten blokkailusta.
2 Wingmate Roc - 6 poweria lennolla kenttään 5cmc miksi ei sellaisesta pitäisi? Kivana lisä lisää life gainiä.
Plainswalkerit(7):
2 Ajani, Mentor of Heroes - + abilityt auttavat erillaisissa tilanteissa, - ability sanoo melko selvästi you win the game ja siihen ei ole mahdoton päästä tällä pakalla.
3 Elspeth, Sun's Champion - +1 ability antaa halpaa lihaa tistiin, -3 tappaa kaikki ilkeän kokoiset oliot pöydältä ja omista olioista osuu vain Siege Rhinoon, -7 antaa yleensä keinon lethaliin hyökkäykseen tarvittaessa ja tekee +1 abilityn tekemistä ukoista jo kohtalaisen vaikuttavan kellon.
2 Sorin, Solemn Visitor - ei yleensä yksin ole hirmu vakuuttava mutta -2 jälkeen +1 tekee jo hurjia asioita yksinään, -6 ability on vaikuttava mutta siinä vaiheessa kun se on viable optio on peli yleensä jo ohi.
Spellit(13):
4 Abzan Charm - Charmit ovat yleensäkin hyviä, mutta tämä ei ole missään pelissä hyödytön joka on joidenkin charmien kohdalla erittäin todennäköistä. poisto kortin nosto ja ukon kasvatus ovat kaikki hyvin vaikuttavia abilityjä auttaa siege rhinoa tappamaan vastustajan rhinon jonka jälkeen lyöt vielä vakuuttavammin.
3 Hero's Downfall - Jo pitkään ollut standardin paras poisto. Tuhoaa kaikki plainswalkerit ja lähes jokaisen kretun.
4 Thoughtseize - Yksi pelin parhaista discard spelleistä. Saa vastustajan kädestä pois mitä haluaa. Nykyisessä Standardissa vielä vaikuttavampi kuin vanhassa.
2 Utter End - Instant nopeuden poisto mikä tehoaa mihin vaan.
Landit(24): Ländi valinnat ovat myös erittäin moni mutkaisia ja niitä täytyy kokeilla miten ne toimivat.
2 Caves of Koilos
3 Forest
2 Llanowar Wastes
1 Mana Confluence
2 Plains
4 Sandsteppe Citadel
4 Temple of Malady
1 Temple of Silence
1 Urborg, Tomb of Yawgmoth
4 Windswept Heath
Siinä hieman yksinkertaisia asioita pakan rakennuksesta ja lyhyttä analyysia korteista mitä Ari Lax pelasi Pro Tourin voittopakasta. lähes jokainen kortti vaikutti isosti peliin jo yksinäänkin.
Millaisia turnauksia pitäisi teidän mielestä pitää aloittelijoille ja mikä houkuttelisi uusia pelaajia kokeilemaan peliä?
Ari Laxin pakka mukana vain näyttämässä mallia hyvin rakennetusta pakasta.
VastaaPoista